Sistema comercial olmec
sistema de comércio Olmec
Os primeiros sinais de uma sociedade complexa na Mesoamérica eram os olmecas, uma antiga civilização pré-colombiana que vivia nas terras tropicais do centro-sul do México, no que são aproximadamente os estados modernos de Veracruz e Tabasco. A área tem cerca de 125 milhas de comprimento e 50 milhas de largura (200 por 80 km), com o sistema do rio Coatzalcoalcos atravessando o meio. Estes sites incluem San Lorenzo Tenochtitlan, Laguna de los Cerros, Tres Zapotes e La Venta, um dos maiores sites olmecas. O La Venta é datado entre 1200 aC até 400 aC, o que coloca o maior desenvolvimento da cidade no Período Formativo Médio. Localizado em uma ilha em um pântano costeiro com vista para o rio Rio Palma ativo, a cidade de La Venta provavelmente controlava uma região entre os rios Mezcalapa e Coatzacoalcos.
O domínio Olmec estendeu-se das montanhas Tuxtlas no oeste para as terras baixas do Chontalpa no leste, uma região com variações significativas em geologia e ecologia. Mais de 170 monumentos olmecas foram encontrados na área, e oitenta por cento desses ocorrem nos três maiores centros olmíes, La Venta, Tabasco (38%), San Lorenzo Tenochtitlan, Veracruz (30%) e Laguna de los Cerros, Veracruz (12%).
Esses três grandes centros olmecas estão espaçados de leste a oeste em todo o domínio para que cada centro possa explorar, controlar e fornecer um conjunto distinto de recursos naturais valiosos para a economia geral da Olmeca. La Venta, o centro oriental, está perto dos ricos estuários da costa, e também poderia ter fornecido cacau, borracha e sal. San Lorenzo, no centro do domínio olmeca, controlava a vasta área da planície de inundação das rotas comerciais da bacia de Coatzacoalcos e do rio.
A Laguna de los Cerros, adjacente às montanhas de Tuxtlas, está localizada perto de importantes fontes de basalto, uma pedra necessária para fabricar manos, metates e monumentos. Talvez as alianças matrimoniais entre os centros olmecas ajudassem a manter essa rede de intercâmbio.
O coração do Olmec é um termo arqueológico usado para descrever uma área nas terras baixas do Golfo, geralmente considerada o local de nascimento da cultura olmeca. Esta área é caracterizada por terras baixas pantanosas pontuadas por colinas baixas, cumes e vulcões. As montanhas Tuxtlas aumentam bruscamente no norte, ao longo da Baía do Golfo do México, em Campeche. Aqui os olmecas construíram complexos permanentes de cidade-templo em San Lorenzo Tenochtitlan, La Venta, Tres Zapotes e Laguna de los Cerros. Nesta região, a primeira civilização mesoamericana emergiria e reinava de 1400 a 400 aC.
Os olmecas floresceram durante o período Formativo da Mesoamérica, datando aproximadamente de 1400 aC até 400 aC. Como a primeira civilização mesoamericana, eles lançaram a maior parte das bases para as civilizações que se seguiriam. Sua influência ultrapassou o coração - de Chalcatzingo, muito a oeste nas terras altas do México, a Izapa, na costa do Pacífico, perto do que é hoje a Guatemala, foram encontrados produtos olmecas em Mesoamérica durante esse período.
O que hoje chamamos Olmec aparece pela primeira vez na cidade de San Lorenzo Tenochtitlan, onde características distintivas do Olmec aparecem em torno de 1400 aC. O aumento da civilização aqui foi assistido pela ecologia local do solo aluvial bem irrigado, bem como pela rede de transporte que a bacia do rio Coatzacoalcos forneceu.
Este ambiente pode ser comparado ao de outros centros de civilização antigos: os vales do Nilo, do Indo e do Rio Amarelo e da Mesopotâmia. Este ambiente altamente produtivo incentivou uma população concentrada e concentrada que, por sua vez, desencadeou o surgimento de uma classe de elite.
Foi essa aula de elite que proporcionou a base social para a produção dos artefatos de luxo simbólicos e sofisticados que definem a cultura olmeca. Muitos desses artefatos de luxo, como jade, obsidiana e magnetita, vieram de locais distantes e sugerem que as primeiras elites olmecas tenham acesso a uma extensa rede comercial na Mesoamérica. A fonte do jade mais valorizado, por exemplo, é encontrada no vale do rio Motagua, no leste da Guatemala, e a obsidiana olmeca foi rastreada em fontes nas terras altas da Guatemala, como El Chayal e San Martin Jilotepeque, ou em Puebla, distâncias que variam de 200 a 400 km de distância (120 - 250 milhas), respectivamente.
O primeiro centro olmeca, San Lorenzo, foi quase abandonado em torno de 900 aC aproximadamente na mesma época em que La Venta aumentou a proeminência. Uma destruição em massa de muitos monumentos de San Lorenzo também ocorreu cerca de 950 aC, o que pode apontar para uma revolta interna ou, menos provável, uma invasão. O último pensamento, no entanto, é que as mudanças ambientais podem ter sido responsáveis por essa mudança nos centros Olmec, com certos rios importantes que mudaram de curso.
Após o declínio de San Lorenzo, La Venta tornou-se o centro Olmec mais proeminente, com duração de 900 aC até o seu abandono em torno de 400 aC. La Venta manteve as tradições culturais olmecas, mas com demonstrações espetaculares de poder e riqueza. A Grande Pirâmide era a maior estrutura mesoamericana de seu tempo. Ainda hoje, após 2500 anos de erosão, eleva-se a 34 metros acima da paisagem naturalmente plana. Enterrado no fundo de La Venta, oferece "ofertas" opulentas e intensivas em mão-de-obra: 1000 toneladas de blocos de serpentina lisos, grandes pavimentos de mosaico e pelo menos 48 depósitos separados de celtas de jade polido, cerâmica, figurinhas e espelhos de hematita.
Não se sabe com qualquer clareza o que causou a eventual extinção da cultura olmeca. Sabe-se que entre 400 e 350 aC, a população na metade oriental do centro de Olmecas caiu precipitadamente, e a área permaneceria escassamente habitada até o século XIX.
Esta despoblação provavelmente resultou de "mudanças ambientais muito graves que tornaram a região inadequada para grandes grupos de agricultores", em particular as mudanças no ambiente ribeirinho que os olmecas dependiam para a agricultura, para caça e coleta e para o transporte. Arqueólogos propõem que essas mudanças foram desencadeadas por tumultos tectônicos ou subsidência, ou o assoreamento dos rios devido a práticas agrícolas.
Uma das teorias da considerável queda da população durante o período Formativo Terminal é sugerida por Santley e colegas (Santley et al., 1997) e propõe mudanças na localização do assentamento [deslocalização] devido ao vulcanismo em vez da extinção. As erupções volcanicas durante os períodos Formativos Precoce, Tardio e Terminal teriam coberto as terras e forçado os olmecas a mudarem seus assentamentos.
Seja qual for a causa, dentro de algumas centenas de anos do abandono das últimas cidades olmecas, as culturas sucessoras se tornaram firmemente estabelecidas. O site de Tres Zapotes, na borda ocidental do coração de Olmec, continuou ocupado bem no passado 400 aC, mas sem as características da cultura olmeca. Esta cultura pós-olmeca, muitas vezes denominada Epi-Olmec, tem características semelhantes às encontradas em Izapa, a cerca de 330 milhas (550 km) a sudeste.
As formas de arte olmecas enfatizam estacas e jóias monumentais e pequenas de jade. Muita arte olmeca é altamente estilizada e usa uma iconografia que reflete o significado religioso das obras de arte. Entretanto, a arte olmeca é surpreendentemente naturalista, mostrando uma precisão da representação da anatomia humana talvez igualada no Novo Mundo pré-colombiano, apenas pela melhor arte da era maia e maia.
Os motivos comuns incluem bocas invertidas e olhos inclinados como fendas, que podem ser vistos na maioria das representações de "were-jaguars" ou dioses jaquar. O motivo was-jaguar é caracterizado por olhos em forma de amêndoa, boca aberta desviada e cabeça fenda. O sobrenatural were-jaguar incorpora o motivo was-jaguar, bem como outras características, embora vários acadêmicos definissem o sobrenatural do were-jaguar de forma diferente.
O aspecto mais conhecido do xamanismo na religião mesoamericana e em todo o xamanismo nativo americano é a capacidade de assumir os poderes dos animais associados ao xamã. Esses animais são chamados nahuales, e na arte olmeca, a mais comum é a onça-pintada. Em certo sentido, o espírito ideal teria a espiritualidade e o intelecto do homem e a ferocidade e a força da onça, estes são todos combinados no xamã e no seu naguá da onça. O Jaguar Child pode exemplificar essa combinação. Esta é uma representação muito comum na arte olmeca, e muitas vezes inclui os olhos fendidos e a boca curvada pronunciada neste close-up.
Olmec detém um bebê meio-humano, meio jaguar.
A cultura olmeca foi definida pela primeira vez como um estilo de arte, e isso continua a ser a característica da cultura. Forjado em um grande número de médiuns - jade, argila, basalto e pedra verde entre outros - muita arte olmeca, como o lutador, é surpreendentemente naturalista.
Outra arte, no entanto, revela fantásticas criações antropomórficas, muitas vezes altamente estilizadas, usando uma iconografia que reflete um significado religioso. Os motivos comuns incluem bocas invertidas e uma cabeça em fissura, ambas vistas nas representações de jaguares.
Além de assuntos humanos, os artesãos olmecas eram adeptos de retratos de animais, por exemplo, o Olimpo de cerâmica antigo "Pábre de embarcações" e "Navio de peixe" datando de cerca de 1000 aC. As cerâmicas são produzidas em fornos capazes de exceder aproximadamente 900 graus; C. A única cultura pré-histórica conhecida por ter atingido tais altas temperaturas é a do antigo Egito. Bird Headed Beings.
Máscaras Jade.
Outro tipo de artefato é muito menor; carvões de pedra dura em jade de um rosto em uma forma de máscara. Os curadores e os estudiosos referem-se a máscaras faciais de "estilo olmeca", apesar de serem de estilo olmeca, até o momento nenhum exemplo foi recuperado em um contexto olmeca controlado arqueologicamente. No entanto, eles foram recuperados de locais de outras culturas, incluindo um depositado deliberadamente no recinto cerimonial de Tenochtitlan (Cidade do México), que presumivelmente teria sido cerca de 2.000 anos quando os astecas o enterraram, sugerindo que estes foram valorizados e coletados como antiguidades romanas estavam na Europa.
Outra Máscara Olmeca.
As pequenas figuras desta cena foram restauradas para o original.
posições em que foram encontrados em La Venta, Tabasco.
Não há uma resposta definitiva para o que esta cena está decretando.
a deformação craniana começou em uma idade precoce.
Uma descrição rara de uma fêmea na arte olmeca, essa figura sentada também é incomum para o seu ornamento de espelho de hematita. Sua pose e espelho sentados, um emblema da autoridade política e religiosa, transmitem seu status de elite. Os espelhos funcionavam como ferramentas de adivinhação, proporcionando acesso simbólico a outros reinos.
Este artigo sobre a figurinha olmeca descreve uma série de figurinhas arquetípicas produzidas pelos habitantes do período formativo da Mesoamérica. Embora muitas dessas figurinhas possam ou não ter sido produzidas diretamente pelas pessoas do coração de Olmec, elas apresentam as características e os motivos da cultura olmeca.
Essas estatuetas são geralmente encontradas nos lixos domésticos, no preenchimento da construção antiga e (fora do coração do Olmeca) em túmulos, embora muitas figurinhas de estilo olmeca, particularmente aquelas rotuladas como Las Bocas ou Xochipala, foram recuperadas por saqueadores e, portanto, sem procedência.
A grande maioria das figurinhas são de design simples, muitas vezes nu ou com um mínimo de roupa, e feitas de terracota local. A maioria dessas recuperações são meros fragmentos: uma cabeça, um braço, um tronco ou uma perna. Pensa-se, com base em bustos de madeira recuperados do site El Manati com água, que as figuras também foram esculpidas em madeira, mas, em caso afirmativo, nenhuma delas sobreviveu.
Mais duráveis e mais conhecidos pelo público em geral são as estatuetas esculpidas, geralmente com um grau de habilidade, de jade, serpentina, pedra verde, basalto e outros minerais e pedras.
Em março de 2005, uma equipe de arqueólogos usou NAA (análise de ativação de neutrões) para comparar mais de 1000 artefatos de cerâmica antigos de estilo olmeca mesoamericano com 275 amostras de argila, de modo a originar cerâmica de "impressão digital". Eles descobriram que "os olmecas embalaram e exportaram suas crenças em toda a região sob a forma de projetos e formas cerâmicas especializadas, que rapidamente se tornaram marcas do status de elite em várias regiões do antigo México.
Em agosto de 2005, outro estudo, desta vez usando a petrografia, descobriu que as "trocas de embarcações entre os centros das terras altas e das terras baixas eram recíprocas ou de duas vias". Cinco das amostras escavadas em San Lorenzo foram "inequivocamente" de Oaxaca. De acordo com um dos arqueólogos que realizam o estudo, isso "contradiz as afirmações recentes de que a Costa do Golfo era a única fonte de cerâmica" na Mesoamérica.
Os resultados do estudo INAA foram posteriormente defendidos em março de 2006 em dois artigos da Antiguidade Latino Americana. Como a amostra INAA é muito maior do que a amostra petrográfica (um total de mais de 1600 análises de matérias-primas e argilas versus aproximadamente 20 seções finas de cerâmica no estudo petrográfico), os autores dos artigos da Antiguidade Latino-Americana argumentam que o estudo petrográfico não pode possivelmente revogar o estudo INAA.
Enquanto figurinhas Olmecas são encontradas abundantemente em locais ao longo do Período Formativo, são os monumentos de pedra, como as cabeças colossais que são a característica mais reconhecida da cultura olmeca. Estes monumentos podem ser divididos em quatro classes:
Cabeças colossais "altares" rectangulares (tronos mais prováveis) Escultura autônoma, como os gêmeos do Monumento a El Azuzul ou San Martin Pajapan 1. Estelas, como o Monumento 19 de La Venta 19 acima. A forma das estelas foi geralmente introduzida mais tarde do que as cabeças colossais, altares ou esculturas autônomas. Ao longo do tempo, as estelas passaram da simples representação de figuras, como o Monumento 19 ou a Estela 1 de La Venta, em direção a representações de eventos históricos, particularmente atos legitimas de governantes. Esta tendência culminaria em monumentos pós-olmecas, como a Estela 1 de La Mojarra, que combina imagens de governantes com datas de roteiro e calendário.
O aspecto mais reconhecido da civilização olmeca são as enormes cabeças de capacete. Como nenhum texto pré-colombiano conhecido os explica, esses monumentos impressionantes têm sido objeto de muita especulação. Uma vez que eles são jogadores de bola, agora é geralmente aceito que essas cabeças são retratos de governantes, talvez vestidos de bola. Infundidos com individualidade, não são iguais as duas cabeças e os castigos semelhantes ao capacete são adornados com elementos distintivos, sugerindo alguns símbolos pessoais ou de grupo.
Em 1939, uma escultura foi descoberta perto da cabeça gigantesca com um design olmeca característico de um lado e um símbolo de data do outro. Isso revelou uma verdade chocante: os olmecas tinham um direito muito maior para ser considerado a cultura materna. Centenas de anos antes do que alguém imaginava, aldeias simples deram lugar a uma sociedade complexa governada por reis e sacerdotes, com impressionantes centros cerimoniais e obras de arte. Hoje muitos acham o termo "cultura materna" enganador, mas claramente os olmecas vieram primeiro.
Outras cabeças megalíticas foram descobertas nos anos intermediários, todas com características faciais africanas. Isso não é necessariamente sugerir que os fundadores ou líderes da civilização olmeca vieram diretamente da África, já que muitas populações originais de países como o Camboja e as Filipinas têm características semelhantes. Estes podem ter sido trazidos quando os primeiros humanos entraram nas Américas da Ásia.
Muitas cabeças olmecas tinham o símbolo da onça-pintada em diferentes cabeçotes. O jaguar é um símbolo poderoso que representa as culturas mesoamericanas. O olmec usou o xamã durante um ritual sagrado para transformar-se em uma onça-pintada. Eles acreditam que o jaguar era o vivo e o morto. Além disso, eles achavam que o olmec imaginava claramente que seus xamãs se transformaram em ocasiões rituais em uma estrutura perfeita que era muito importante para eles. Eles achavam que isso era importante para os deuses, rituais e mitos.
Houve 17 cabeças colossais descobertas até à data.
As cabeças variam em tamanho da cabeça Rancho La Cobata, com 3,4 m de altura, para o par em Tres Zapotes, a 1,47 m. Calculou-se que as cabeças maiores pesam entre 25 e 55 toneladas curtas (50 t).
As cabeças foram esculpidas em blocos isolados ou pedregulhos de basalto vulcânico, encontrados nas montanhas Tuxtlas. As cabeças de Tres Zapotes, por exemplo, foram esculpidas a partir do basalto encontrado no topo do Cerro el Vigia, no extremo oeste do Tuxtlas. As cabeças de San Lorenzo e La Venta, por outro lado, provavelmente foram esculpidas no basalto do Cerro Cintepec, no lado sudeste, talvez na oficina próxima de Llano del Jicaro, e arrastaram ou flutuaram para o destino final a dezenas de quilômetros de distância. Estima-se que mover uma cabeça colossal exigiu os esforços de 1.500 pessoas por três a quatro meses.
Algumas das cabeças e muitos outros monumentos foram mutilados, enterrados e desenterrados, reiniciados em novos locais e / ou re-enterrados. Sabe-se que alguns monumentos, e pelo menos duas cabeças, foram reciclados ou recarvidos, mas não se sabe se isso foi simplesmente devido à escassez de pedra ou se essas ações tinham rituais ou outras conotações. Também se suspeita que alguma mutilação tenha significado além da mera destruição, mas alguns estudiosos ainda não descartam conflitos internos ou, menos provável, invasão como fator.
Quase todas essas cabeças colossais têm as mesmas características, nariz achatado, lábios largos e capacete, características possíveis dos reis guerreiros olmecas. Essas características causaram algum debate devido à sua aparente semelhança com características faciais africanas. Com base nessa comparação, alguns insistiram que os olmecas eram africanos que haviam emigrado para o Novo Mundo. No entanto, as reivindicações de contatos pré-colombianos com a África são rejeitadas pela grande maioria dos arqueólogos e outros estudiosos da Mesoamérica.
As explicações para as características faciais das cabeças colossais incluem a possibilidade de que as cabeças foram esculpidas dessa maneira devido ao espaço raso permitido nas pedras de basalto. Outros observam que, além dos narizes e dos lábios grossos, as cabeças têm a dobra do olho asiático e que todas essas características ainda podem ser encontradas nos índios mesoamericanos modernos. Para apoiar isso, na década de 1940, o historiador de arte / artista Miguel Covarrubias publicou uma série de fotos de obras de arte olmecas e dos rostos de índios mexicanos modernos com características faciais muito semelhantes. Além disso, a hipótese da origem africana pressupõe que o escultismo olmeca se destinava a ser realista, uma suposição que é difícil de justificar, dado o corpus completo de representação na escultura olmeca.
"A Avó", Monumento 5 em La Venta.
Monumento 1, uma das quatro cabeças colossais Olmecas em.
Museu de Antropologia de Xalapa em Xalapa, Veracruz.
e tem 2,9 metros de altura e 2,1 metros de largura.
Os monumentos também eram uma característica importante dos centros Olmec. Hoje eles nos fornecem uma idéia da natureza da ideologia olmeca. As cabeças colossais estão comandando retratos de governantes olmecas individuais, e o símbolo grande exibido no "capacete" de cada cabeça colossal parece ser um motivo de identificação para essa pessoa. Cabeças colossais glorificavam os governantes enquanto viviam e os comemoravam como ancestrais reverenciados após a morte deles.
Altar em La Venta.
Altar 5, La Venta. O bebê inérito - jaguar segurado pela figura central é visto por alguns como uma indicação de sacrifício infantil.
Altars eram realmente os tronos dos governantes olmecas. A escultura na frente do trono mostra a régua identificada sentada em um nicho que simboliza uma entrada da caverna aos poderes sobrenaturais do submundo. Essa cena comunicou ao povo a associação de seu governante com o poder cosmológico.
Inovações notáveis.
Além de sua influência nas culturas mesoamericanas contemporâneas, como a primeira civilização na Mesoamérica, os olmecas são creditados, ou creditados especulativamente, com muitos "primeiros", incluindo a sangria e talvez o sacrifício, a escrita e a epigrafia humanas, e a invenção de zero e o calendário mesoamericano e o jogo de bola mesoamericano, bem como talvez a bússola. Alguns pesquisadores, incluindo o artista e historiador de arte Miguel Covarrubias, ainda postularam que os olmecas formularam precursores de muitas das divindades mesoamericanas posteriores.
Bloodletting and Sacrifice.
Embora não exista uma representação explícita da sangria olmeca no registro arqueológico, no entanto, há um caso forte que os olmecas praticaram ritualmente. Numerosos picos de stingray naturais e cerâmicos e espinhos de maguey, por exemplo, foram encontrados em sites Olmec, e certos artefatos foram identificados como sangradores.
O argumento de que os olmecas instituíram sacrifício humano é significativamente mais especulativo. Ainda não foram descobertos artefactos de sacrificio influenciados pelos olmecas ou olmecas e não há obras de arte influenciadas pelos olmecas ou olmecas que mostram inequivocamente vítimas de sacrifício (semelhantes, por exemplo, às figuras danzantes de Monte Albão) ou cenas de sacrifício humano (como pode seja visto no famoso mural de ballcourt de El Tajin).
No entanto, no site de El Manati, crânios e fêmados desordenados, bem como esqueletos completos de crianças recém nascidas ou nascidas, foram descobertos em meio às outras ofertas, levando a especulações sobre sacrifícios infantis. Ainda não se sabe, como as crianças encontraram suas mortes. Alguns autores também têm associado o sacrifício infantil com a arte ritual olmeca mostrando bebês marinhos e jaguares, mais famosos no Altar 5 de La Venta (à esquerda) ou figura de Las Limas. Qualquer resposta definitiva precisará aguardar novas descobertas.
Religião e Mitologia.
Monumento 19, de La Venta, a primeira representação conhecida de.
Antigamente, pensava-se que os olmecas adoravam apenas um deus, uma deidade da chuva representada como "jaguar de jesus", mas o estudo mostrou que havia pelo menos 10 deuses distintos representados na arte olmeca. O presente foi várias deidades importantes do panteão meso-americano mais recente, estabelecido, como o deus do fogo, o Deus da chuva, o de milho / milho e a Serpente emplumada.
As atividades religiosas olmecas foram realizadas por uma combinação de governantes, sacerdotes de tempo integral e xamãs. Os governantes parecem ter sido as figuras religiosas mais importantes, com seus vínculos com as divindades olmecas ou sobrenaturais que proporcionam legitimidade para o seu governo. Há também evidências consideráveis para xamãs no registro arqueológico olmeca, particularmente nas chamadas "figuras de transformação".
A mitologia olmeca não deixou documentos comparáveis aos Popul Vuh da mitologia maia e, portanto, qualquer exposição da mitologia olmeca deve contar com interpretações de arte monumental e portátil sobrevivente e comparações com outras mitologias mesoamericanas. A arte olmeca mostra que deidades como a Serpente emplumada e uma chuva sobrenatural já estavam no panteão mesoamericano nos tempos olmecas.
A serpente emplumada pode ser encontrada em toda a Mitologia Mesoamericana - também conhecida como Quetzalcoatl, Kukulcan, Viracocha, entre outros deuses interpretados pela mesma alma de várias formas. Pirâmides da Mesoamérica.
Deus do milho, homem das culturas.
A autoridade divinamente sancionada derivou do relacionamento íntimo entre a agricultura de milho e os rituais realizados para garantir sua abundância. Os primeiros reis foram retratados vestindo a regalia do Deus do milho, incorporando o poder sagrado que garantiu culturas abundantes. Esta figura ricamente vestida de um senhor olmeca é uma das primeiras retratos. Acima de sua cabeça, ele usa a máscara de fenda do deus de milho olmeca.
O Man of Crops é uma figura de fertilidade na mitologia mesoamericana. Entre os olmecas, os deuses são muitas vezes retratados com uma fenda distinta na testa, talvez identificando essa característica como divina. Um celta esculpido de Veracruz mostra uma representação de Deus II, ou o deus de milho, cultivando milho de sua fenda, e também mostra esse deus com o rosto de rosnado associado ao jaguar (Coe 1972: 3). Ele era um homem ou menino humano que escolheu dar a vida para que seu povo pudesse cultivar alimentos. O heróico Man of Crops às vezes é orientado ou assistido por uma figura de deus do outro mundo.
Este rei está vestido como Deus do milho. Ele está sentado com as pernas cruzadas, em uma pose de direção que remonta aos olmecas, e o sinal foliado em torno de sua boca pode designá-lo como um senhor ou uma régua. Ele segura um pacote aberto em suas mãos.
Esta máscara de incisão revela um rosto de estilo olmeca coberto com padrões rolados na bochecha e um ícone de milho no centro da testa. O milho era um poderoso símbolo de riqueza para os olmecas.
Jaquar Deus do submundo.
Algumas pessoas acreditam que a divindade principal era fundamentalmente um deus da Terra, embora seu poder não se limitasse a assuntos terrestres e assumisse a forma de uma onça-pintada. Este Deus poderia ter uma personalidade água-terra. Como uma onça que engloba as forças da vida ou, pelo menos, um domínio nas suas duas categorias mais fortes (com relação à vida olmeca), água e terra. Esta deidade supostamente tinha domínio sobre todas as coisas terrestres e celestiais. Este Deus pode ter sido meio jaguar, meio serpente, "foram-jaguares". A onça representa a Mãe da Terra com a serpente representando a água, combinando assim para representar a vida.
A imagem olmeca do espírito da chuva aparece frequentemente na mitologia das culturas sucessivas. Invariavelmente, o espírito de chuva é masculino, embora ele possa ter uma esposa que compartilhe autoridade sobre as águas. Muitas vezes ele é percebido como uma criança ou um jovem, às vezes como um anão. Ele também pode ser retratado como um poderoso Deus da chuva, com muitos ajudantes.
Nas tradições asteca e maia, o senhor da chuva é um espírito mestre, atendido por vários ajudantes. Seu nome na língua asteca é Tlaloc, e seus ajudantes são "tlaloque". Os maias do Yucatán reconhecem Chaac e os "chacs". Na área guatemalteca, esses espíritos são freqüentemente associados a deuses de trovões e relâmpagos, bem como com chuva. Os espíritos da chuva são conhecidos como Mam e as "mams" entre os Mopan de Belize. Em algumas tradições, como acontece com o Pipil de El Salvador, a figura do mestre está faltando, e os mitos se concentram em "crianças da chuva" ou "meninos da chuva". Os modernos Nahua consideram esses espíritos numerosos serem anões ou "pessoas pequenas". No estado de Chiapas, as pessoas do Zoque relatam que os espíritos da chuva são muito velhos, mas parecem meninos.
Acredita-se que os olmecas sejam uma das primeiras tribos a se envolverem em rituais xamânicos. A tribo olmeca acreditava que o Jaquar era uma divindade da chuva e fertilidade diety. O Jaquar foi escolhido porque os olmecas acreditavam que era o animal mais poderoso e temido. Eles também acreditavam que o Jaquar era um Avatar dos vivos e dos mortos. Os homens sacrificariam sangue para a onça, usavam máscaras, dançavam e chicotaram crackers para imitar o som do trovão. Este ritual foi feito em maio. O Olmec também fez ofertas de figuras de jade para a onça-pintada. Os olmecas fizeram numerosas estátuas que representavam homens "Were, Jaquar". Esses homens são normalmente exibidos com caretas faciais de Jaquar com corpos humanos. Acredita-se que sejam homens, da tribo olmeca, que estão se transformando em Jaquar. Um desses Shamans transformantes pode ser visto na estátua "Figura agachada de um Homem-Jaquar".
É uma estatueta quase negra e pequena de um homem que se levanta de um joelho no êxtase da transformação. A figura de transformação mostra as características humana e felina brilhantemente fundidas. A cabeça e as orelhas permanecem humanas, mas a coroa da cabeça é lisa, como se fosse raspada. As características do seu rosto parecem fluir umas nas outras e os soquetes dos olhos estão largos e profundamente entediados. Estendida por linhas incisadas acima dos olhos, as sobrancelhas esculpidas são semelhantes às sobrancelhas de chamas e significam o derramamento da pele.
Na figurinha, a "Figura permanente de um Were-Jaquar" outro Shaman é visto no processo de transformação. Esta figura está com uma perna para frente para contrabalançar a ligeira torção do corpo. Os braços são estendidos e cada mão é fechada em um punho, semelhante a uma postura de boxe. Esta figura tem quase exatamente as mesmas características que a "Figura agachada" que representa o êxtase da transformação. Suas mãos e pés são grandes para antecipar as patas do Jaquar.
Em ambas as figuras, as características faciais torturadas destinam-se a transmitir, não a ferocidade e a agressividade, mas o estresse emocional além da resistência. É precisamente o tipo de crise física e mentalmente exaustiva, o cruzamento do limiar entre dois mundos, para os tipos de realidade, se você quiser, que é parte e prática do Shamanismo extático em todos os lugares. O cruzamento e transformação para o predador mais poderoso da floresta tropical e da Savana.
A Transformação foi trazida por uma série de atividades que poderiam incorporar cantar ou cantar à divindade de Jaguar. O Shaman dançaria ao redor e cantava um mantra para o mundo espiritual e também usaria o ritmo de uma batida. Também se acredita que os olmecas também ingerirão uma droga "alteradora da mente" que intoxicaria o Shaman e o deixaria tonto. O pó de tabaco, que também foi usado para alcançar a transformação, pode ser inalado diretamente pelo nariz ou com a lima para limpar um macho de mastigação. A evidência para apoiar isso pode ser vista na figura oca nesta estátua, um homem é visto usando um tubo de apagamento feito de pequenas cabaças.
Os Shamans "were-jaguar" também foram associados e representados em poses acrobáticas, o que representa a agilidade do felino. Os xamãs acreditavam ter a capacidade de virar para trás e transformar antes de terem pousado. Houve um número de números encontrados, que incorporam poses acrobáticas. Nas estátuas 'Figura com os pés na cabeça' e "vaso na forma de um contorcionista". Shamans são apresentados em poses complexas e complicadas. Os Shamans parecem muito confortáveis e conseguem cada pose com facilidade.
Árvore do mundo, árvore da vida.
Olmec Glyph 900-500 aC: Museu de Dallas.
Cerca de 3.000 anos atrás, idosos e líderes nas comunidades agrícolas da Mesoamérica estabeleceram uma visão compartilhada de seu mundo. Esses sábios da civilização olmeca gravaram seu credo em artefatos de pedra polida e depois esfregaram tinta vermelha nos padrões. Este é um código que pode ser lido por qualquer sábio que conhecesse a religião. Esta placa reordena a história da criação. Mostra a Árvore do Mundo brotando da Montanha da Criação na Casa de Três Pedras, o centro do céu noturno, o céu renovado, a terra mountiana e renovada, e a Terra das Três Pedras, o lugar do Primeiro Pai renascimento como milho.
Stela de Izapa, os olmecas reconheceram a Árvore da Vida.
Confirma a tradição registrada por:
Frei Diego de Landa que os olmecas fizeram doze migrações para o Novo Mundo. Famoso historiador maia Ixtlixochitl, que os olmecas vieram ao México em "navios de cascas" e pousaram em Pontochan, que eles começaram a povoar. Estes negros são freqüentemente retratados nos livros / escritos maias que transportam mercadorias comerciais. A árvore representa sete ramos e doze raízes. Os sete ramos provavelmente representam os sete principais clãs dos olmecas. As doze raízes que se estendem na água do barco provavelmente significam as "doze rotas através do mar", mencionadas por Frei Diego Landa.
Outra Versão da Árvore da Vida.
The Olmec may have been the first civilization in the Western Hemisphere to develop a writing system. Symbols found in 2002 and 2006 date to 650 BCE and 900 BCE respectively, preceding the oldest Zapotec writing dated to about 500 BCE.
The 2002 find at the San Andres site shows a bird, speech scrolls, and glyphs that are similar to the later Mayan hieroglyphs. Known as the Cascajal Block, the 2006 find from a site near San Lorenzo, shows a set of 62 symbols, 28 of which are unique, carved on a serpentine block. A large number of prominent archaeologists have hailed this find as the "earliest pre-Columbian writing". Others are skeptical because of the stone's singularity, the fact that it had been removed from any archaeological context, and because it bears no apparent resemblance to any other Mesoamerican writing system.
There are also well-documented later hieroglyphs known as "Epi-Olmec," and while there are some who believe that Epi-Olmec may represent a transitional script between an earlier Olmec writing system and Mayan writing, the matter remains unsettled.
Mesoamerican Long Count Calendar and Invention of the Zero Concept.
The Olmecs were clever mathematicians and astronomers who made accurate calendars.
The back of Stela C from Tres Zapotes.
This is the second oldest Long Count date yet discovered. The numerals 7.16.6.16.18 translate to September 3, 32 BCE (Julian). The glyphs surrounding the date are one of the few surviving examples of Epi-Olmec script. This is one of the earliest uses of the zero concept in history.
The Long Count calendar used by many subsequent Mesoamerican civilizations, as well as the concept of zero, may have been devised by the Olmecs. Because the six artifacts with the earliest Long Count calendar dates were all discovered outside the immediate Maya homeland, it is likely that this calendar predated the Maya and was possibly the invention of the Olmecs. Three of these six artifacts were found within the Olmec heartland. But an argument against an Olmec origin is the fact that the Olmec civilization had ended by the 4th century BCE, several centuries before the earliest known Long Count date artifact.
The Epi-Olmec who unhabited the same land, and were probably descended at least in part from the Olmec, seem to have been the earliest users of the 'bar and dot' system of recording time.
Detail of Long Count Date.
The low relief on this stone shows the detail from a four-digit numerical recording, read as 15.6.16.18. The vigesimal (or base-20) counting system has been used across Mesoamerica. A value of 5 is represented by a bar, and a value of 1 is represented by a dot, such that the three bars and single dot here stands for 16. The Maya would later adopt this counting system for their Long Count calendar.
The Olmec, whose name means "rubber people" in the Nahuatl language of the Aztecs, are strong candidates for originating the Mesoamerican ballgame so prevalent among later cultures of the region and used for recreational and religious purposes. A dozen rubber balls dating to 1600 BCE or earlier have been found in El Manati, an Olmec sacrificial bog 10 kilometres east of San Lorenzo Tenochtitlan. These balls predate the earliest ballcourt yet discovered at Paso de la Amada, circa 1400 BCE, although there is no certainty that they were used in the ballgame.
Ethnicity and Language.
While the actual ethno-linguistic affiliation of the Olmec remain unknown, various hypotheses have been put forward. For example, in 1968 Michael D. Coe speculated that the Olmec were Mayan predecessors.
In 1976 linguists Lyle Campbell and Terrence Kaufman published a paper in which they argued a core number of loanwords had apparently spread from a Mixe-Zoquean language into many other Mesoamerican languages.
Campbell and Kaufman proposed that the presence of these core loanwords indicated that the Olmec generally regarded as the first "highly civilized" Mesoamerican society - spoke a language ancestral to Mixe-Zoquean. The spread of this vocabulary particular to their culture accompanied the diffusion of other Olmec cultural and artistic traits that appears in the archaeological record of other Mesoamerican societies.
Mixe-Zoque specialist Soren Wichmann first critiqued this theory on the basis that most of the Mixe-Zoquean loans seemed to originate from the Zoquean branch of the family only. This implied the loanword transmission occurred in the period after the two branches of the language family split, placing the time of the borrowings outside of the Olmec period. However new evidence has pushed back the proposed date for the split of Mixean and Zoquean languages to a period within the Olmec era.
Based on this dating, the architectural and archaeological patterns and the particulars of the vocabulary loaned to other Mesoamerican languages from Mixe-Zoquean, Wichmann now suggests that the Olmecs of San Lorenzo spoke proto-Mixe and the Olmecs of La Venta spoke proto-Zoque.
At least the fact that the Mixe-Zoquean languages still are, and are historically known to have been, spoken in an area corresponding roughly to the Olmec heartland, leads most scholars to assume that the Olmec spoke one or more Mixe-Zoquean languages.
Social and Political Organization.
Little is directly known about the societal or political structure of Olmec society. Although it is assumed by most researchers that the colossal heads and several other sculptures represent rulers, nothing has been found like the Maya stelae which name specific rulers and provide the dates of their rule.
Instead, archaeologists relied on the data that they had, such as large - and small-scale site surveys. These provided evidence of considerable centralization within the Olmec region, first at San Lorenzo and then at La Venta - no other Olmec sites come close to these in terms of area or in the quantity and quality of architecture and sculpture.
This evidence of geographic and demographic centralization leads archaeologists to propose that Olmec society itself was hierarchial, concentrated first at San Lorenzo and then at La Venta, with an elite that was able to use their control over materials such as water and monumental stone to exert command and legitimize their regime.
Nonetheless, Olmec society is thought to lack many of the institutions of later civilizations, such as a standing army or priestly caste. And there is no evidence that San Lorenzo or La Venta controlled, even during their heyday, all of the Olmec heartland. There is some doubt, for example, that La Venta controlled even Arroyo Sonso, only some 35 km away. Studies of the Tuxtla Mountain settlements, some 60 km away, indicate that this area was composed of more or less egalitarian communities outside the control of lowland centers.
The wide diffusion of Olmec artifacts and "Olmecoid" iconography throughout much of Mesoamerica indicates the existence of extensive long-distance trade networks. Exotic, prestigious and high-value materials such as greenstone and marine shell were moved in significant quantities across large distances. While the Olmec were not the first in Mesoamerica to organise long-distance exchanges of goods, the Olmec period saw a significant expansion in interregional trade routes, more variety in material goods exchanged and a greater diversity in the sources from which the base materials were obtained.
Village Life and Diet.
Despite their size, San Lorenzo and La Venta were largely ceremonial centers, and the majority of the Olmec lived in villages similar to present-day villages and hamlets in Tabasco and Veracruz.
These villages were located on higher ground and consisted of several scattered houses. A modest temple may have been associated with the larger villages. The individual dwellings would consist of a house, an associated lean-to, and one or more storage pits (similar in function to a root cellar). A nearby garden was used for medicinal and cooking herbs and for smaller crops such as the domesticated sunflower. Fruit trees, such as avocado or cacao, were likely available nearby.
Although the river banks were used to plant crops between flooding periods, the Olmecs also likely practiced swidden (or slash-and-burn) agriculture to clear the forests and shrubs, and to provide new fields once the old fields were exhausted.
Fields were located outside the village, and were used for maize, beans, squash, manioc, sweet potato, as well as cotton. Based on archaeological studies of two villages in the Tuxtlas Mountains, it is known that maize cultivation became increasingly important to the Olmec over time, although the diet remained fairly diverse.
The fruits and vegetables were supplemented with fish, turtle, snake, and mollusks from the nearby rivers, and crabs and shellfish in the coastal areas. Birds were available as food sources, as were game including peccary, opossum, raccoon, rabbit, and in particular deer. Despite the wide range of hunting and fishing available, midden surveys in San Lorenzo have found that the domesticated dog was the single most plentiful source of animal protein.
The name "Olmec" means "rubber people" in Nahuatl, the language of the Aztec, and was the Aztec name for the people who lived in the Gulf Lowlands in the 15th and 16th centuries, some 2000 years after the Olmec culture died out. The term "rubber people" refers to the ancient practice, spanning from ancient Olmecs to Aztecs, of extracting latex from Castilla elastica, a rubber tree in the area. The juice of a local vine, Ipomoea alba, was then mixed with this latex to create rubber as early as 1600 BCE.
Early modern explorers and archaeologists, however, mistakenly applied the name "Olmec" to the rediscovered ruins and artifacts in the heartland decades before it was understood that these were not created by people the Aztecs knew as the "Olmec", but rather a culture that was 2000 years older. Despite the mistaken identity, the name has stuck.
It is not known what name the ancient Olmec used for themselves; some later Mesoamerican accounts seem to refer to the ancient Olmec as "Tamoanchan". A contemporary term sometimes used to describe the Olmec culture is tenocelome, meaning "mouth of the jaguar".
History of Scholarly Research.
Olmec culture was unknown to historians until the mid-19th century. In 1869 the Mexican antiquarian traveller JosЋ Melgar y Serrano published a description of the first Olmec monument to have been found in situ. This monument - the colossal head now labelled Tres Zapotes Monument A - had been discovered in the late 1850s by a farm worker clearing forested land on a hacienda in Veracruz.
Hearing about the curious find while traveling through the region, Melgar y Serrano first visited the site in 1862 to see for himself and complete partially exposed sculpture's excavation. His description of the object, published several years later after further visits to the site, represents the earliest documented report of an artifact of what is now known as the Olmec culture.
In the latter half of the 19th century, Olmec artifacts such as the Kunz Axe (right) came to light and were subsequently recognized as belonging to a unique artistic tradition.
Frans Blom and Oliver La Farge made the first detailed descriptions of La Venta and San Martin Pajapan Monument 1 during their 1925 expedition. However, at this time most archaeologists assumed the Olmec were contemporaneous with the Maya - even Blom and La Farge were, in their own words, "inclined to ascribe them to the Maya culture".
Matthew Stirling of the Smithsonian Institution conducted the first detailed scientific excavations of Olmec sites in the 1930s and 1940s. Stirling, along with art historian Miguel Covarrubias, became convinced that the Olmec predated most other known Mesoamerican civilizations.
In counterpoint to Stirling, Covarrubias, and Alfonso Caso, however, Mayanists Eric Thompson and Sylvanus Morley argued for Classic-era dates for the Olmec artifacts. The question of Olmec chronology came to a head at a 1942 Tuxtla Gutierrez conference, where Alfonso Caso declared that the Olmecs were the "mother culture" ("cultura madre") of Mesoamerica.
Shortly after the conference, radiocarbon dating proved the antiquity of the Olmec civilization, although the "mother culture" question generates much debate even 60 years later.
Olmecs in the News .
This photo and drawing illustrate a recently discovered 3,000-year-old Olmec-style stone monument from Ojo de Agua, the site of an early planned settlement in what is now the southern Mexican state of Chiapas. The carved monument provides information about Olmec culture in the area and includes symbols of maize, deities or other important figures, and possible features of the natural world. With one arm raised and a determined scowl, the figure looks ready to march right off his carved tablet and into the history books. If only we knew who he was - corn god? Tribal chief? Sacred priest?
Archaeologist Lynneth Lowe and a worker clean the skull of an elite individual found in a tomb atop a three-story-tall pyramid in Chiapa de Corzo (map), Mexico. The 2,700-year-old site is the oldest known pyramid tomb in Mesoamerica, which roughly encompasses modern-day Mexico and Central America, according to archaeologists who announced the discovery today. The pyramid is a window into how and when the unique culture called the Zoque emerged from the Olmec, one of the oldest civilizations in the New World, said excavation leader Bruce Bachand. The Olmec began fanning out from their Gulf of Mexico homeland around 1200 B. C. The culture influenced many Mesoamerican civilizations to come - although to what extent is a long-standing debate among archaeologists.
Archaeologists in southern Mexico say they have discovered a 2,700-year-old tomb of a dignitary inside a pyramid that may be the oldest such burial documented in Mesoamerica. The tomb held a man aged around 50, who was buried with jade collars, pyrite and obsidian artifacts and ceramic vessels. Archaeologist Emiliano Gallaga said the tomb dates to between 500 and 700 B. C.
A 2,500-year-old city influenced by the Olmecs often referred to as the Mother Culture of Mesoamerica has been discovered hundreds of miles away from the Olmecs' Gulf coast territory, archaeologists said. Located about 25 miles (40 kilometers) south of Mexico City, the ruins, called Zazacatla, are hundreds of miles from the Gulf of Mexico coast region generally associated with the Olmec.
Mexico monolith may cast new light on Mesoamerica CNN - May 8, 2006, Mexico City.
A carved monolith unearthed in Mexico may show that the Olmec civilization, one of the oldest in the Americas, was more widespread than thought or that another culture thrived alongside it 3,000 years ago. Findings at the newly excavated Tamtoc archeological site in the north-central state of San Luis Potosi may prompt scholars to rethink a view of Mesoamerican history which holds that its earliest peoples were based in the south of Mexico. "It is a very relevant indicator of an Olmec penetration far to the north, or of the presence of a new group co-existing with the Olmecs," said archeologist Guillermo Ahuja, who led a government team excavating the site for the past five years. Tamtoc, located about 550 miles (885 kilometers) northeast of Mexico City, will open to the public this week, while experts including linguists, historians, ethnographers and others study findings from the site to confirm their origins.
The Olmecs are considered the mother culture of pre-Hispanic Mexico. Ruins of Olmec centers believed to have flourished as early as 1200 B. C. have been found in the Gulf Coast states of Veracruz and Tabasco, with only scattered artifacts found elsewhere. Workers restoring a canal at the site stumbled on the stone monolith. It appears to represent a lunar calendar and contains three human figures and other symbols in relief. "At 25 feet (7.6 meters) long, 13 feet (4 meters) high, 16 inches (40 centimeters) thick and weighing more than 30 tonnes, it may date to as early as 900 BC," Ahuja said. Experts will try to interpret the icons to learn more about the artists and their culture. "They are new symbols in Mesoamerica. At Tamtoc, scientists found evidence of an advanced civilization, with a hydraulic system, canals and other technology, making it the oldest and most advanced center of its time found in what later became Huasteco Indian region," Ahuja said. "It is the first and only Huasteco City we know. The 330-acre (133-hectare) complex has three plazas and more than 70 buildings and may indicate that the Olmecs migrated northward and mingled with other peoples there."
Earliest New World writing revealed, Olmec New Scientist - December 21, 2002.
The discovery of a fist-sized ceramic cylinder and fragments of engraved plaques has pushed back the earliest evidence of writing in the Americas by at least 350 years to 650 BC. Rolling the cylinder printed symbols indicating allegiance to a king, a striking difference from the Old World, where the oldest known writing was used for keeping records by the first accountants. Archaeologists uncovered the cylinder and fingernail-sized fragments among debris from an ancient festival at San Andres, an Olmec town on the coastal plain of the Mexican state of Tabasco. Carbon dating of layers in the rubbish heap gave age of the artefacts.
The next-oldest writing from the region is on a monument at a site of the Zapotec culture 300 kilometres to the west. But its date is poorly constrained, to sometime between 300 BC and 200 AD. Three later cultures in the same area used similar writing, the well-known Mayan, and the lesser-known Isthmain and Oxacan. The cylinder shows two glyphs linked by lines to the mouth of a bird, giving the impression the glyphs are being spoken. One is "ajaw," meaning "king," and the other "three ajaw", a day in the sacred 260-day calendar used throughout the region for over a millennium. Later cultures used similar lines to show speech by people as well as by animals. When covered with ink or paint, the roller printed the bird and symbols on cloth or people's bodies. The date probably was the king's name, a common practice at the time."It's a kind of royal seal, used in decoration," Mary Pohl, an anthropologist at Florida State University in Tallahassee, told New Scientist. People in San Andres probably wore it "to show their fealty to the king" who resided at the main Olmec city of La Venta nearby.
The Olmec were the first American culture with a distinct ruling class, and Pohl believes they developed writing for rituals and rulers. Later Mesoamerican writing retained the links to kings and rituals, including the sacred calendar. Pohl says that writing could have originated at the start of the first Olmec culture in 1300 BC, but no evidence has survived. In contrast, Old World writing is far older and traces back to tokens placed in clay envelopes to keep account of animals or other possessions. By about 3000 BC, symbols written on tablets replaced the tokens, becoming the world's first writing.
Scientists Solve Jade Source Mystery - June 2002, World Scientist.
Olmec trading system
The Olmecs: An African Presence in Early America.
[Excerpt from a larger article]
By Paul A. Barton.
'According to an archeologist who recently participated in archeological work in Mexico, One of the most ancient civilizations in the Americas, the Black (Negritic) Olmecs developed a calendar that goes back to about 3,113 years Before Christ. The archeologist who appeared on the Art Bell show made that point.
The ancient "Olmecs" of Mexico and Mesoamerica are one of the most intriguing civilizations of the Americas . In fact, they are the first civilization in Mexico and it was from them that all other civilizations in Mesoamerica followed. Yet, the fact that the Olmecs were most likely a Black civilization of African origins has not been made public and the "Indian" elements in Mexico have gained more prominence to the extent that the Negroid substrata of the ancient Mexican/Mesoamerican civilizations has been kept hidden. Yet, over the past many years, various levels of proof have been found linking the "Olmecs" to Africans in the Western part of Africa .'
Studies done by researchers such as Ivan Van Sertima (They Came Before Columbus), Alexander Von Wuthenau (Unexpected Faces in Ancient America), Runoko Rashidi and others have presented evidence that clearly show that the Olmecs were not Indians with "baby faces," or Indians who looked like Blacks (although a few Olmecs did mix with the Native Americans). They were Africans no different from Africans found in the Mende regions of West Africa .
Studies done by Clyde Winters show that the Olmecs used the Mende script, a writing system used among the Mandinkas and other Africans in West Africa . When the writings on Olmec monuments were translated, it was found that the language spoken by the Olmecs was Mende.
The Olmecs practiced a religion and astronomical sciences identical to those practiced by Africans in the Mali region and Nigeria today. The Olmecs studied the Venus Complex in astronomy. Today, the Ono and Bambara who are famous sea and river travelers have studied that same complex for thousands of years. In fact, another group the Dogon is well known for their tracking and mapping of the Sirius star system and their accurate results.
The Olmecs also had a religious practice of Thunder worship where the ax was a prominent feature. In West Africa , the ax is also a prominent feature in connection with the Shango or Thunder God worship. Both the Olmecs and the Shango worshippers in West Africa placed an emphasis on the religious significance of children in their religious practices.
The Olmecs Were Related To Blacks Of The Mende Group Of West Africa.
Cinque the leader of the rebellion on the Amistad was a Mende]
The Olmecs carved about twenty-two colossal stone heads in the southern parts of Mexico and their influence have been found in Guatemala and further south. Olmec type sculptures have also been found in parts of the U. S. , (The Washitaw Nation of Louisiana ), where another prehistoric Black nation (who still has members and land today) existed.
Various cultural clues and traces unique to Africa as well as the living descendants of prehistoric and ancient African migrants to the Americas continue to exist to this very day. The Washitaw Nation of Louisiana, the Garifuna or Black Caribs of the Caribbean and Central America is another, the descendants of the Jamasse who live in Georgia and the surrounding states is another group. There are also others such as the Black Californian of Queen Calafia fame, the Black Amazon Queen mentioned in the book Journey to Esplandian, by Ordonez de Montalvo during the mid 1500's.
The Olmecs and Washitaw, Black Californians, Jamassee, Califunami and other pre-columbian Blacks of the Americas were part of a prehistoric trade network that began in Africa and spread worldwide over 100,000 years ago and at various periods afterwards. According to the book, Susu Economics The History of Pan-African Trade, Commerce, Money and Wealth, these Blacks found in the Americas , as well as remnants of their ancient civilizations are not a myth or fairytale.
The ancient Blacks of the Americas are the missing pieces of a large puzzle that would be solved if many of today's writers, scientists, historians and archeologists were not as biased or "embarrassed," like the Mexican archeologists who found out without a doubt, that the Olmecs of Mexico were Black Africans and they introduced the first astronomical calendar to Mexico about 3,113 years Before Christ.
Not only is there an ancient Black African presence and contribution to the creation of civilization and culture in prehistoric and ancient America, but there also is such a presence and contribution in Mesopotamia (Nimrod a son of Kush developed the region, it is said), Sabea/Arabia, India, Cambodia, Southern China and Melanesia/South Pacific region.
African Cultural Similarities.
The Olmecs used an African practice that is very common in Africa and to some extent in Melanesia . That practice is body scarification and specifically facial scarification as practiced in West Africa . Many of the facial scars seen on the Olmec terracotta faces, such as "dot" keloids and "lined" patterns are identical to Africans such as the Dinka of Sudan and the Yoruba and others of West Africa . (Dinka scarification can be found in old copies of National Geographic. Olmec scarification can be found in the text by "Alexander Von Wuthenau, Unexpected Faces in Ancient America."
African hairstyles such as cornrows are found on many of the Olmecs terracotta found in Mexico . Both kinky hair carved into one of the colossal stone heads of basalt, as well as the cornrowed style wearing tassels (see African Presence in Early America, by Ivan Van Sertima; Transaction Publishers), have been found.
The "cornrow" factor clearly shows that these Blacks who were in Mexico in prehistoric times most likely came from the West Africa/South Sahara region, rather than Melanesia . It is in West Africa that cornrows are very common and have been since prehistoric times.
Olmecs Introduced The First Aspects Of Meso-American Civilization.
The Great Pyramid - Mayan.
The Black Olmecs were the first to build "Pyramids" in Mexico , although these were built of mud and one was more cone-shaped then actually pyramidal. The Olmecs apart from carving 22 colossal stone heads dating to about 1100 B. C, also created thousands of work of art throughout Mesoamerica . Olmec terracotta art show people involved in a variety of activities from wrestling to pottery making.
According to author and historian Indus Khamit Cush in his book, ( what they never told you in history class ), a conpendeum of listed quotations.
'In his scholarly work, Mayan and Mexican origins, he contended that groups of nine [9] gods were frequently mentioned in the Pyramid Texts of ancient Egypt . E. in America we have nine[9] Lords of the night frequently recorded in Mexico .'
John G. Jackson, Man, God and Civilization.
The burial chamber of King Unas(2375-2345 BC)
the walls inscribed with the first ever 'Pyramid Texts'
the oldest religious literature in the world.
In wonderful Egypt , on the desert plateau of Saqqara 10 miles southeast of the Great Pyramid, five very similar pyramids have survived for some forty-two centuries. They are filled inside with over four thousand vertical columns of hieroglyphs, cut into their solid rock walls.
These are the Pyramid Texts which appear quite suddenly in just two centuries between 2356 BC and 2152 BC. They are found mostly in the 5th Dynasty pyramid of King Un-is and the 6th Dynasty pyramids of Teti, Pepi I, Merenr'a and Pepi II.
The writings in all five pyramids are clearly distributed in four matching instruction locations corresponding to the Great Pyramid Entrance Passage, Queen's Chamber, Grand Gallery and King's Chamber. The five Kings evidently wanted to have a kind of stenographic record of the words which must have been said countless times in each Great Pyramid location while facing in different directions.
Egyptologists are fond of saying that the Great Pyramid is mute, with no Hieroglyphs cut into its walls. But this is really not quite true. Every upper passage, chamber, gallery and shaft inside the Great Pyramid of Giza is an incredibly old, unmistakable, megalithic Hieroglyph for the words seba and rut for "Ensouling Star door" and "Tunnel Opening gate." They are unmistakably reproduced in the Pyramid Texts of Saqqara. Egyptologists should have told the world about these architectural hieroglyphs long ago. It might have removed much needless speculation about the Great Pyramid.
Soleb city in Nubia.
Among the many Black Nations of the U. S. before and after Columbus were and are:
The Washitaw of the Louisiana/Midwest.
The Black Californians (Calafians.
A number of other Black Negroid peoples mentioned in the works of I. Rafinesque ("Black Nations of America," Atlantic Journal and Friend Knowledge; Philadelphia 1832; p. 86: Also I. Rafinesque, pgs. 121, 186, 187, 194, 208, 209:
Rafinesque was a naturalist who explored and took accurate documentation of his works throughout the U. S. In mentioning Negroes, Blacks, Moors, Ethiopians. explorers such as Rafinesque referred to Negro Black Africans, not dark-skinned "Indians."
The Olmecs and China.
The Olmecs and their civilization is discussed throughout this great work. Olmec origins are in West Africa and Egypt-Nubia. Their arrival goes back before 3000 years B. C., when an Egyptian-Nubian calendar is introduced to Mexico . The Mende or Shi People form the dominant language and culture in Olmec Mexico. Their alphabet, language and religion dominates Olmec Mexico.
The many mysteries about Old World visits to the Americas has been thoroughly researched and is part of this well-written work. There are many facts that we have never learned in school. For example, the most ancient civilization in the Americas were the Black Mound-building "Giants" of the Mississippi Valley . They are still in existence today and are called the Washitaw Nation.
Indian of Panama.
Kneeling [Wasitaw] with helmet.
The earliest people in the Americas were people of the Negritic African race, who entered the Americas perhaps as early as 100,000 years ago, by way of the Bering straight and about thirty thousand years ago in a worldwide maritime undertaking that included journeys from the then wet and lake filled Sahara towards the Indian Ocean and the Pacific, and from West Africa across the Atlantic Ocean towards the Americas. According to the Gladwin Thesis, this ancient journey occurred, particularly about 75,000 years ago and included so called Black Pygmies, Black Negritic peoples and Black Australoids similar to the Aboriginal Black people of Australia and parts of Asia, including India .
This stone belt was used by the Olmec ballplayers to catch the impact of the rubber balls in their ball games. This face is typical Negritic, including the eyes which seem to "slant," a common racial characteristic in West Africa, the Sahara and in South Africa among the Kong-San (Bushmen) and other Africans.
Copy of information from:
Subject: Black Sailors Among the Ancient Mayans Black Sailors Among the Ancient Mayans.
A One Drop Middle Passage Message.
In what is now Southeastern Mexico, in 918 AD, artistic representations and hieroglyphs were painted on the walls of the Temple of the Warriors (Templo de Los Guerreros) in the ancient Mayan city of Chich n Itza depicting black skin men paddling, poling and sitting as passengers in river canoes. There are other brown skin men and women doing various things on land on these same walls, and there are light complexioned people doing various things also, such as paddling black skin warriors. Chich n Itza is in the Northernmost part of the State of Yucatan . It is served by a harbor island named Isla Cerritos, which though small (200 meter diameter) possessed a bustling town that functioned as a stopover and trading post for early boat traffic. It is situated between what is now the Mexican States of Vera Cruz, Tabasco , Campeche , and from the Southern side of the peninsula Honduras , Guatemala , Belize and the State of Quintana Roo .
What is important to note about this little island on the top of the Yucatan Peninsula is the concept that the Olmecs might have been the original settlers, since legend has it that they came by ship and were traders. The Olmecs are represented by those African head statues in Tabasco and Vera Cruz. Amongst the products passed along this route were honey, cotton, corn, obsidian, jade, turquoise, spices, cacao and going in both directions were slaves. Because of this last word [slaves] no question is raised about the black warriors and sailors nor brown merchants. It is sort of like when you have eight African heads and one Phoenician carved representation Thor Heyerdahl tried to find how the Phoenician arrived in the " New World ". As a matter of fact, if you see Heyerdahl s possible pre-Columbian routes they circle Africa but does not touch it. So it seems that the black warriors being paddled by light skin Mayans are not important enough to investigate, I mean they were probably warrior slaves, right?
Even if they were warrior slaves wouldn t that be worth studying? These Mayan trade routes connected at trading posts to footpaths called sac-be to the cities on the interiors. Except for the trading posts on the coasts most cities were inland sot he coasts have not been seriously studied and until tourism took over from commerce these routes were utilized into the late 20th Century. This brings in the Garifuna, or Black Caribb of the late 18th Century and their 40-foot double masted sailing canoes and the thoroughly mixed and very independent Miskitos and their 30 to 50-foot sailing canoes. Nobody is specifically studying any of this maritime heritage. The term canoe is thought to be of Mayan origin yet the word seems one of those universal sounds that you hear everywhere. The design is basic with subtle features but generally a trunk is cut down of a particular type of tree. It is hollowed by first chopping at its center then burning and chopping at the burn weakened part, then turned over and shaped to fit the circumstance, such as lake, lagoon, bay, river, coastal ocean or deep sea. We were and are sailing in the Caribbean Basin , South America, Africa, India , Southeast Asia , Micronesia , Melanesia and Polynesia . We have designed vessels that have withstood the changes of time that are classics. We have invented, developed and refined much of what the sailing world keeps going back to. And yet we, collectively, think this important part of our history and an important career alternative belongs to another culture of a very different hue.
One Drop, H. E. Ross.
'That's my blood down there!' Neville Brothers.
The Maya connection:
Most of us are familiar with the Mayan civilization of Yucatan and Central America , since American archaeologists have devoted many years of intensive research to these territories. Among the speculations concerning the origin of this culture, those of LePlongeon and Raquena are the most valuable. Professor Rafael Requena, a Venezuelan archaeologist, holds that there was once an island in the Atlantic Ocean, of continental dimensions, known to the ancients as Atlantis, that this island was settled by Egyptians, who in turn established colonies in America before the submergence of Atlantis. The findings of Professor Augustus LePlongeon are of great interest.
This Franco-American archaeologist discovered the ruins of a palace in Chich n Itza in 1874. He found in this structure, known as Prince Coh's Palace , pictographs and inscriptions which he was able to decipher. The story, as unraveled by LePlongeon, may be read by the student in Queen Moo and the Egyptian Sphinx, where the professor gives his interpretation of the inscriptions and reproductions of the pictographs. Mrs. LePlongeon's work, Queen Moo's Talisman, might also be consulted. The story runs roughly as follows:
The foregoing story sounds like a fable, but there is probably a core of fact in it. If the Sphinx, with its Ethiopian face, is a memorial to an ancient Mayan prince, it shows that the Mayas were of African origin.
Where flows the river Nile ,
Queen Moo's Daughters.
'The struggle for truth continues.
"When we will get tired of saying it's just a coincidence?"
Olmec Economy.
This is not particularly surprising as that the Olmec economy centered around agricultural production, though there is evidence that they may have had to fight against overgrowth of wild vegetation that would have competed with crops. Their diet was supplemented by fishing and shellfish. The Olmec domain extended from the Tuxtlas mountains in the west to the lowlands of the Chontalpa in the east, a region with significant variations in geology and ecology. Over 170 Olmec monuments have been found within the area, and eighty percent of those occur at the three largest Olmec centers, La Venta, Tabasco (38%), San Lorenzo Tenochtitlan, Veracruz (30%), and Laguna de los Cerros, Veracruz (12%). Those three major Olmec centers are spaced from east to west across the domain so that each center could exploit, control, and provide a distinct set of natural resources valuable to the overall Olmec economy. La Venta, the eastern center, is near the rich estuaries of the coast, and also could have provided cacao, rubber, and salt.
San Lorenzo, at the center of the Olmec domain, controlled the vast flood plain area of Coatzacoalcos basin and riverline trade routes. Laguna de los Cerros, lying near to the Tuxtlas mountains, is positioned near important sources of basalt, a stone needed to manufacture manos, metates, and monuments. Perhaps marriage alliances between Olmec centers helped maintain such an exchange network.
This picture is one sculpture that the Olmecs made in their agriculture life.
Olmec Economy.
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Olmec trading system
Since there were many different areas to the empire, it lead to different land types and ability of natural resources. Specifically, three central areas of the Olmec empire had access to different natural resources: San Lorenzo, La Venta, and Tres Zapotes. Notably, La Venta granted the Olmec civilization access to maritime resources such as seafood (fish and other animals), seaweed, and shells, as well as other unique assets such as cacao and rubber. The Olmec were able to find basalt from the Tuxtla Mountains and transport them between their various cities. As a noteworthy point, it’s strongly believed that the Olmec were the pioneers in tapping rubber trees to refine and use to produce various goods.
As previously acknowledged, the Olmec used their man-made goods as well as their natural resources to establish long-range trade relationships among all of Mesoamerica. On top of all these natural boons, the Olmec, like all Mesoamerican societies, developed a variety of agricultural crops to grow and use. This included gourds like squash, avocados, beans, yams, and various grains, however the primary crop nurtured and utilized by the Olmec was maize. Slash-and-burn agriculture and strategic usage of river levees were key in maximizing agricultural effectiveness, with the former used to bolster soil fertility and the latter used to drench fields to ensure the health of crops.
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